Diepgeworteld

Festival de Beschaving, Hogeschool Utrecht

Diepgeworteld

In een project van twintig weken heb ik in de projectgroep ‘Versgemaaid’ een concept ontwikkeld voor festival ‘de Beschaving’. Dit festival staat bekend om haar mix van muziek, wetenschap en kunst. Doel was om een concept te ontwikkelen dat het festival dat normaal een dag duurt, in een tweedaags festival verandert. Een sleutelwoord dat voor de klant erg belangrijk was, was ‘co-creatie’. De bezoekers van het festival moeten zelf kunnen bijdragen aan de invulling ervan.

Dit hebben we gedaan door ‘Diepgeworteld’ te creëren. Door een smartphone applicatie kunnen bezoekers suggesties doen voor de volgende editie van het festival. Zo kunnen er suggesties gedaan worden voor nieuwe artiesten, of activiteiten. Deze suggesties worden in de app zaadjes genoemd. Door de zaadjes water te geven (net als liken op Facebook en re-tweeten op Twitter) kunnen mensen hun enthousiasme voor een idee tonen. Hoe meer water een zaadje krijgt, des te harder groeit het.
Uiteindelijk zal de organisatie de beste ideeën die het meest gegroeid zijn uitkiezen. Op basis van het water geven van een gebruiker wordt een profiel opgebouwd waarin de interesses bijgehouden worden. Als je bijvoorbeeld enkel jazz-artiesten water geeft, ziet de app jouw interesse voor jazz-muziek. In aanloop naar het festival wordt vervolgens een gepersonaliseerde timetable gemaakt, waarop te zien is hoe de gebruiker het festival het beste kan beleven. Door deze applicatie en dit concept wordt het festival niet alleen persoonlijk, ook vormt het een gemakkelijke manier om met andere festivalbezoekers met dezelfde interesses het te beleven. Zo wordt er gezorgd dat het festival zijn oorsprong vindt in de wensen van de bezoekers: Diepgeworteld.

 

Binnen dit project was ik verantwoordelijk voor het conceptverhaal en de presentaties die aan de klant moesten worden gegeven. Daarnaast maakte ik een video en andere communicatie-uitingen om het uiteindelijke concept te presenteren.

Client

Festival de Beschaving, Hogeschool Utrecht

Category

Concept, Video, Visuele identiteit