De reis van de klant

Afstudeerproject Communication and Multimedia Design

De reis van de klant

 

Buitengewoon Concept, een reclamebureau gevestigd in Nijkerk, gebruikt de slogan ‘echte schoonheid zit van binnen’, maar merkt dat deze geen aansluiting vindt bij de doelgroep.

 

Het afstudeerproject wat ik voor dit bedrijf heb gedaan was gericht om de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden: “Hoe kan Buitengewoon Concept een concept gebruiken om haar doelgroep te beïnvloeden om deze sneller een relatie aan te laten gaan?”
Onderzoek toonde aan dat het echte probleem lag in het feit dat de communicatie van Buitengewoon concept niet aansluit bij de vraag van de klant: de vraag naar een persoonlijke relatie, waarin Buitengewoon Concept de rol van ‘consultant’ inneemt. Dit werd echter niet door Buitengewoon Concept gecommuniceerd.

 

De juiste methoden om dit probleem op te lossen zijn het gebruik van storytelling en persuasive design. (beïnvloedend design) Buitengewoon Concept moest het verhaal van de klant vertellen in plaats van haar eigen verhaal. Door een vast verhaalpatroon te handhaven in haar communicatie en beïnvloedend te communiceren op het juiste moment in dit verhaal, kan de doelgroep overtuigd worden van het belang om een relatie met Buitengewoon Concept aan te gaan. Het concept “De reis van de klant” geeft invulling aan deze oplossing. Voor de doelgroep is de wereld van communicatie onbekend, en Buitengewoon Concept heeft de kennis van deze wereld waar de doelgroep naar op zoek is. Buitengewoon Concept wil een persoonlijke relatie, om de doelgroep te helpen en samen de reis door de wereld van communicatie te gaan. Zo vertelt zij niet haar eigen verhaal, maar het verhaal van de doelgroep. Het concept is uitgewerkt in verschillende passende media, aansluitend op de onderzoeksresultaten. Elk medium vertelt op zijn beurt een deel van het verhaal van “De reis van de klant”.

Category

Concept, Online, Print, Video, Visuele identiteit